Стрімкий розвиток цифрових технологій та глобалізація економічних процесів суттєво змінюють ландшафт фінансового контролю. На тлі цих змін зростає попит на якісні бухгалтерські послуги, оскільки правильне ведення обліку та своєчасна звітність стають ключовими факторами успішної взаємодії з податковими органами. Однак навіть найкращі бухгалтерські послуги не гарантують захисту від пильної уваги податкової, якщо діяльність ведеться з порушенням законодавства. Тому критично важливо розуміти, які джерела інформації використовує податкова служба для контролю за діяльністю платників податків.
Традиційні способи збору інформації про платників податків стрімко доповнюються, а подекуди й замінюються новими, більш ефективними методами. Податкова служба активно розширює свій арсенал, використовуючи дані з відкритих джерел, отримуючи інформацію від банків та інших фінансових установ. Це дозволяє формувати більш повну та точну картину фінансової діяльності як громадян, так і організацій.
Ця тенденція викликає як схвалення, так і занепокоєння серед платників податків. З одного боку, такий підхід сприяє більш ефективному виявленню порушень податкового законодавства та забезпечує справедливість оподаткування. З іншого боку, виникають питання щодо меж приватності та захисту персональних даних.
Яскравим прикладом нових методів роботи податкової служби стала нещодавня судова справа, розглянута Касаційним адміністративним судом. Ця справа демонструє, як податкова служба може використовувати різноманітні джерела інформації для виявлення незареєстрованої підприємницької діяльності.
У цьому випадку фізична особа, не зареєстрована як підприємець, активно займалася торгівлею автозапчастинами через популярні онлайн-платформи, такі як OLX та Avto Rynok. Для відправки товарів покупцям використовувалися послуги ТОВ «Нова Пошта», а оплата здійснювалася через фінансові установи ТОВ "Пост Фінанс" та ТОВ «Нова Пей».
Податкова, отримавши інформацію про ці транзакції, дійшла висновку, що така діяльність має ознаки підприємницької. Відповідно, доходи, отримані від цієї діяльності, були визнані такими, що підлягають оподаткуванню. Податкова служба наполягала на необхідності сплати 18% податку з доходів фізичних осіб та 1,5% військового збору з отриманих коштів.
Цей підхід демонструє, що податкова активно відслідковує фінансові потоки, навіть якщо вони проходять через різні платформи та сервіси. Це свідчить про значне розширення можливостей податкового контролю в цифрову епоху.
Фізична особа, чия діяльність опинилася під пильною увагою податкової служби, не погодилася з такою оцінкою своєї діяльності. Основним аргументом було те, що факт отримання доходу мав бути підтверджений відповідними первинними документами, такими як договори, накладні, чеки, акти приймання-передачі. На думку цієї особи, лише документи, які містять дані та підписи продавця та покупців, могли бути достатнім доказом здійснення підприємницької діяльності.
Ця позиція відображає традиційний погляд на документальне підтвердження фінансових операцій, який все ще поширений серед багатьох громадян. Проте, як показав подальший розвиток справи, сучасні реалії вносять свої корективи у це питання.
Суд, розглянувши аргументи обох сторін, прийняв рішення на користь податкової служби. Це рішення є важливим прецедентом, який демонструє зміну підходів до оцінки доказів у податкових спорах.
Ключовим моментом у рішенні суду стало визнання того, що податковий орган має право використовувати будь-яку інформацію в розумінні Закону України "Про інформацію". Це означає, що джерела інформації для податкової перевірки не обмежуються лише традиційними бухгалтерськими документами.
Така позиція суду відкриває широкі можливості для податкової служби щодо збору та аналізу інформації про фінансову діяльність громадян. Це може включати дані з соціальних мереж, інформацію від платіжних систем, дані про поштові відправлення тощо.
Суд також зазначив, що відсутність первинних документів не є підставою для неможливості проведення перевірки податковим органом. Це важливе уточнення, яке змінює традиційне розуміння процесу податкової перевірки.
Раніше багато хто вважав, що відсутність офіційних документів про продаж чи надання послуг автоматично означає неможливість довести факт отримання доходу. Тепер же стає зрозуміло, що податкова служба може використовувати альтернативні методи для встановлення фактів підприємницької діяльності.
Це рішення суду підкреслює необхідність для громадян бути більш обачними у своїй фінансовій діяльності, навіть якщо вона здійснюється неформально або через онлайн-платформи.
Особливу увагу суд приділив питанню використання інформації від фінансових установ. Було визнано, що лист фінансової установи, який містить інформацію щодо періоду і розміру отриманого особою доходу та дає можливість ідентифікувати таку особу, може бути підставою для висновків податкових органів при проведенні податкової перевірки.
Це рішення фактично легітимізує використання банківських виписок та інформації від платіжних систем як доказової бази в податкових спорах. Таким чином, навіть якщо особа не веде офіційну бухгалтерію своєї діяльності, регулярні фінансові надходження можуть бути розцінені як доходи від підприємницької діяльності.
Це судове рішення має далекосяжні наслідки для всіх платників податків в Україні. Воно фактично розширює повноваження податкової служби щодо збору та аналізу інформації про фінансову діяльність громадян.
Тепер податкова служба може більш ефективно виявляти незареєстровану підприємницьку діяльність, навіть якщо вона здійснюється через неформальні канали або онлайн-платформи. Це означає, що особи, які регулярно продають товари чи надають послуги без реєстрації як підприємці, можуть потрапити під пильну увагу податкових органів.
Крім того, це рішення може стимулювати податкову службу до більш активного використання даних з різних джерел, включаючи соціальні мережі, онлайн-маркетплейси та платіжні системи, для виявлення потенційних порушень податкового законодавства.
Для звичайних громадян це рішення означає необхідність бути більш обережними та уважними до своєї фінансової діяльності. Навіть якщо ви не вважаєте свою діяльність підприємницькою, регулярні фінансові надходження можуть привернути увагу податкових органів.
Особливо це стосується осіб, які активно займаються онлайн-продажами, надають послуги фрілансера або мають інші джерела доходу, які не оформлені офіційно. Тепер важливо розуміти, що навіть відсутність офіційних документів не гарантує "невидимості" для податкової служби.
У світлі цього судового рішення стає очевидною необхідність ведення хоча б базового обліку своїх фінансових операцій. Навіть якщо ви не зареєстровані як підприємець, але регулярно отримуєте доходи від продажу товарів чи надання послуг, варто зберігати інформацію про ці транзакції.
Це може включати:
Такий облік може допомогти вам відстежувати свої доходи та витрати, а також надати необхідні пояснення податковим органам у разі виникнення питань.
Якщо ваша діяльність приносить регулярний дохід, але ви не впевнені, чи потрібно реєструватися як підприємець, варто звернутися за консультацією до податкового спеціаліста. Професійний консультант може оцінити вашу ситуацію та надати рекомендації щодо оптимальної форми ведення діяльності з точки зору податкового законодавства.
Крім того, податковий спеціаліст може допомогти вам:
Інвестиція в професійну консультацію може заощадити вам значні кошти та нерви в довгостроковій перспективі.
Розглянута судова справа та її результат яскраво демонструють, що ми вступаємо в нову еру податкового контролю. Цифровізація економіки та розширення інформаційних можливостей державних органів створюють нову реальність, в якій традиційні методи ухилення від оподаткування стають все менш ефективними.
Для платників податків це означає необхідність адаптації до нових умов. Важливо розуміти, що навіть неформальна економічна діяльність може потрапити під пильну увагу податкових органів. У той же час, це створює стимули для легалізації бізнесу та більш відповідального ставлення до своїх податкових зобов'язань.
Ключовим фактором успіху в цих нових умовах стає інформованість та готовність до співпраці з податковими органами. Ведення чіткого обліку своїх фінансових операцій, розуміння своїх прав та обов'язків як платника податків, а також своєчасне звернення за професійною допомогою можуть допомогти уникнути багатьох проблем.
Зрештою, ця нова реальність може сприяти формуванню більш прозорої та справедливої податкової системи, де кожен робить свій внесок відповідно до своїх доходів. Однак, цей перехід вимагає усвідомлення та адаптації з боку всіх учасників економічних відносин.
от 20'692 грн/м2
от 20'692 грн/м2